NVvH voor leden

Verkrijg hier toegang tot exclusieve NVvH ledencontent.

10 november 2020

Augmented Reality voor onderwijs

Vanaf 2020 staat het onderwerp innovatie hoog op de agenda van de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH). En dat is niet voor niets! Binnen de heelkunde vindt veel vernieuwing plaats. Het is belangrijk om goede initiatieven onderling uit te wisselen. In dit artikel volgen we Mariëlle Vehmeijer, chirurg in het Radboudumc. Zij gebruikt AR voor onderwijs over kinderen met brandwonden.

Vehmeijer: De voordelen van realistisch trainen van vaardigheden zijn wetenschappelijk aangetoond. Het is de bedoeling dat je kan leren van je fouten tijdens een cursus, iets dat de zorg uiteindelijk ten goede komt. AR is een heel goed alternatief voor het werken met Lotus-slachtoffers. Dit moet uitvoerig worden gepland, is kostbaar en niet altijd inzetbaar.

Acute pediatric burn course
Augmented Reality biedt een uitkomst om een op maat gemaakte ervaring mee te geven. Het is een toonaangevende oplossing. In Nederland is de APBC (acute pediatric burn course) een van de eerste trainingen waarbinnen AR wordt toegepast. De HoloLens2™ biedt de meest comfortabele en gedetailleerde mixed-reality ervaring die er is. Ingewikkelde details van 3D beelden zijn goed zichtbaar. Je kunt hologrammen vastpakken en draaien. De HoloLens2™ is een zelfstandige computer met wificonnectiviteit. Je hebt dus geen extra devices nodig. Je kunt je vrij bewegen.

Levensechte ervaring
Vehmeijer: ‘De 3D foto’s van brandwonden die met een 3D camera gemaakt zijn hebben we geïmplementeerd in een virtueel kind model. Deze virtuele patiënten kunnen gedraaid worden om het gehele lichaamsoppervlak te onderzoeken en zo het totaal verbrand lichaamsoppervlak te bepalen. Inzoomen op de wond is ook mogelijk om kenmerken die bepalend zijn voor de diepte te beoordelen zoals blaarvorming of een nattend oppervlak. Met name door het gebruik van 3D foto’s en AR is dit heel goed mogelijk. Het gebruik van 2D foto’s blijkt minder reëel. Andere features waar we trots op zijn en die onze virtuele baby patiënt nog echter doen lijken, zijn het huilen zodra jij de baby ‘vast pakt’ en het feit dat de baby jou met zijn ogen blijft volgen als jij hem ‘draait’. We zijn nu de tool aan het bouwen om het verrichten van een escharotomie te oefenen.

De WOW-ervaring
Agmented Reality is bijzonder geschikt voor onderwijsdoeleinden. Vehmeijer: ‘Iedereen heeft met Augmented Reality een WOW-ervaring, het is nieuw en spectaculair waardoor je de opgedane kennis meer opslaat. Ik zie AR als het nieuwe onderwijs.’ Door het gebruik van Augmented Reality zien studenten nog steeds de werkelijkheid èn er is interactie met de omgeving (dit in tegenstelling tot Virtual Reality). Het interactieve model nodigt uit tot gesprek en discussie over de casuïstiek. Ook ontvangt iedereen door het gebruik van AR dezelfde trainingsmodule. De onderwijsorganisatie bouwt een database op met ervaringen en deze database kan altijd opnieuw ingezet kan worden. Het onderwijs is hierdoor heel goed schaalbaar. Vehmeijer: ‘Verder kunnen we door de ingebouwde vragen in de Quest (een ingebouwde virtuele vragenbalk) kennis of hiaten controleren. Deze data worden opgeslagen in de app, waardoor we ook de kennis van de kandidaten kunnen vergelijken. AR is een onderwijsmethode die ook geschikt is voor andere ziektebeelden met zichtbare afwijkingen.’

Razendsnelle ontwikkeling
Vehmeijer vervolgt: ‘Het project waarbij ik betrokken ben, is stand gekomen door nauwe samenwerking met het 3D Lab en de Health Academy van het Radboudumc. De doorontwikkeling van deze innovatie gaat heel snel. We spreken over maanden en niet over jaren. Ik verwacht dan ook dat we op korte termijn een enorme vooruitgang boeken in het trainen van chirurgen (in opleiding). Daarbij is de huidige 3D camera zeer fors. We zijn ons nu aan het oriënteren op een handzame versie van een 3D camera die we ook kunnen inzetten op de SEH en tijdens de dienst. Belangrijk is dat we wel dezelfde resultaten kunnen blijven behalen.